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On aurait tord de croire que les infrastructures cyclables des Pays-Bas ont toujours existé. Il fut une époque, pas si lointaine, où les centres urbains bataves étaient comme ceux des autres villes d'Europe : aménagés et conçus pour l'automobile. L'infrastructure actuelle est le résultat d'une réflexion engagée sur la question de la mobilité, de l'urbanisme et de la qualité de vie...
Regardez (en lien) l'exemple d'Amsterdam.
Il est possible de développer de bonnes infrastructures pour favoriser la pratique du vélo et décongestionner les villes de la voiture et améliorer la qualité vie des habitants...
Mais cela ne se fait pas sans une réelle volonté de changement, ni par des demi-mesures sans vision globale (transports en communs, multimodaux, urbanisme, environnement, etc...).
Petit tour des améliorations 2015 à ce niveau, aux Pays-Bas...
Ça laisse rêveur.
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It's no secret that just about anywhere you go in the Netherlands is an incredible place to bicycle. And in Groningen, a northern city with a population of 190,000 and a bike mode share of 50 percent, the cycling is as comfortable as in any city on Earth. The sheer number of people riding at any one time will astound you, as will the absence of automobiles in the city center, where cars seem extinct. It is remarkable just how quiet the city is. People go about their business running errands by bike, going to work by bike, and even holding hands by bike.
The story of how they got there is a mix of great transportation policy, location and chance. You'll learn quite a bit of history in the film, but essentially Groningen decided in the 1970s to enact policies to make it easier to walk and bike, and discourage the use of cars in the city center. By pedestrianizing some streets, building cycle tracks everywhere, and creating a unique transportation circulation pattern that prohibits vehicles from cutting through the city, Groningen actually made the bicycle -- in most cases -- the fastest and most preferred choice of transportation.
Au sud des Pays-Bas, le passe cannabis est devenu obligatoire afin de lutter contre le tourisme de la drogue. Résultat : les Néerlandais désertent les coffee shops. Le petit dealer et la culture maison occupent le terrain.